Gebruikers rollen

Gebruikers rollen

Het Vrijedagen systeem gebruikt een aantal rollen die een gebruiker in de administratie kan hebben. De rollen worden aan de gebruikers gekoppeld door middel van de medewerkers import of bij het handmatig toevoegen van medewerkers. Een gebruiker kan meerdere rollen hebben. Je kunt zien welke rol(len) je hebt in je profiel.

Vrijedagen kent de volgende rollen:

  • Administratie
  • Systeem beheer
  • Manager
  • Medewerker

Administratie

Gebruikers met een administratie rol zijn beheerder van alle data in het systeem. Zo kan de beheerder o.a. medewerkers toevoegen, medewerker gegevens inzien, aanpassen en verwijderen, alle stamgegevens aanpassen, aanvragen voor een ander indienen, collectieve aanvragen indienen en administratieve mutaties op het saldo plaatsen, het jaar verwerken en het nieuwe jaar aanmaken, importeren en rapporten bekijken en genereren.

Systeem beheer

De systeem beheerder beheert de systeem instellingen. Deze rol wordt vaak in combinatie met de administratie rol gegeven.

Manager

Een manager (authorisator) kan aanvragen keuren die door zijn/haar medewerkers zijn ingediend, en een vervanger voor zijn/haar taken aanstellen. Tevens kan de manager aanvragen indienen en direct goedkeuren voor zijn ‘eigen’ medewerkers. Een manager kan het saldo overzicht inzien van alle medewerkers die door hem/haar worden gemanaged.

Medewerker 
Iedereen die verlof toegewezen krijgt en verlofaanvragen doet moet de rol van medewerker toegewezen krijgen. Niet iedere gebruiker in het systeem hoeft een medewerker te zijn. Je kunt ook alleen manager, administrator of systeem beheerder zijn. Je geeft deze rol aan de gebruiker indien deze persoon daadwerkelijk verlofaanvragen zal indienen.

Lees hier hoe je als beheerder gebruikers rollen aan gebruikers kunt koppelen.